Rymdskeppet

Det som skrivs här är ren science fiction. Ingenting är således sant.

söndag, juni 05, 2005

Så, nu fungerar den nya kommunikationen med Jorden och vad får man veta då, jo nu har de kommit på ett ännu snabbare sätt att kommunicera. Genom att modulera en laserstråle, så får man den att gå snabbare än ljuset. Det måste vi titta på.

Igår skulle jag börja lära mig att köra med en liten rymdfarkost. Jag kan ju inte direkt påstå att jag är sugen men det är något som folk tycker att jag ska kunna.

Så jag gick med Gunnar till landstigningsområdet. Där fick jag en tre timmars teorikurs om det här med tyngdlöshet och säkerhetsbestämmelser. Sedan gick vi vidare till rymdskeppets mitt, där man kan träna på att vistas i tyngdlöshet.

Vi tog på oss skyddsdräkter (för att man inte ska slå sig om man krockar med väggarna). Sedan gick vi in i rummet. Rummet är egentligen en stor cylinder. Genom att stoppa dess rotation, så "försvinner" gravitationen i rummet.

Övning ett bestod i att försiktigt ta och "hoppa" från den vägg vi stod på. Märkligt egentligen. Normalt så skulle jag ha trillat ner igen men nu så fortsatte jag åt samma håll med samma fart till jag efter några minuter nådde den motsatta väggen. Innan vi nådde väggen, så visade Gunnar hur man vänder sig, så att man får fötterna mot den annalkande väggen.

Nu gällde det att ta emot "lagom" så att man stannar på väggen och inte studsar ut igen och det var lättare sagt än gjort - för jag studsade ut igen. Gunnar får dock tag i mig och drog in mig mot väggen igen.

Det var således bara att göra om försöket och efter några gånger så lyckades jag faktiskt att stanna kvar vid väggen.

Sedan fick jag prova att ha med mig några sandsäckar, modell mindre och med dessas hjälp sänka farten under färden och även sätta fart åt valfritt håll. Det gäller att kasta iväg säckarna med "rätt" fart för att man själv ska fara dit man vill.

När Gunar tyckte att jag kunde det här, så placerar han ut en massa kuber i rummet. Nu gällde det att ta sig från ena änden av cylindern till den andra genom att "studsa" mot kuberna. Det fungerar bra och är riktigt kul! Ännu skojigare när Gunnar säger att vi ska leka kull. Jag fick lite försprång men Gunnar kom snabbt ifatt och dunkade mig. Det tog lite längre tid för mig att komma ifatt Gunnar men det gick.

Vi gick och åt och gick sedan tillbaka och fortsatte övandet. Vi fortsatte öva hela dagen och allt gick bra, så idag blir det till att prova rymddräkt och förhoppningsvis ta en liten tur i den lilla rymdfarkosten också.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem